im-retail-blog-2021-04-pl

Korzyści z bezkontaktowej dostawy

Koronawirus sprawił, że życie większości osób odwróciło się do góry nogami. Musieliśmy się nauczyć żyć w nowej normalności, opartej na środkach i działaniach mających w efekcie ograniczyć dalsze rozprzestrzenianie się epidemii. Nosimy maseczki, dezynfekujemy ręce, przestrzegamy limitów w lokalach, a przede wszystkim utrzymujemy tzw. „dystans społeczny”.

Jednak bez względu na panujące obostrzenia życie toczy się dalej. Nadal musimy jeść, ubierać się, utrzymywać higienę, leczyć się, pracować. Nie byłoby to możliwe bez zakupów. Jak więc połączyć te dwie skrajności? Odpowiedź jest oczywista – Internet.

Wzrost sprzedaży w e-commerce w 2020 roku dla Europy środkowo-wschodniej wyniósł aż 21,5% w ujęciu rocznym. Wg badania „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2020-2025” oszacowano, Polska znajduje się powyżej tej średniej z wynikiem 26% r/r.

 

Pandemia zmieniła ostatnią milę

 

Wraz ze wzrostem udziału e-commerce w sprzedaży detalicznej, rośnie ilość koniecznych do przesłania paczek. Ich dostawa, którą znamy od lat, od zawsze wiązała się z kontaktem międzyludzkim. Przekazanie paczki pomiędzy kurierem a adresatem, podpisy, protokoły odbioru, płatność „za pobraniem” gotówką przekazywaną z rąk do rąk. W dobie szalejącego koronawirusa te wszystkie czynności mogą stanowić potencjalne ryzyko infekcji, dlatego zalecane jest unikanie ich.

Efektem jest ogromny wzrost popularności automatycznych, inteligentnych stacji paczkowych, które zapewniają bardzo prosty, wygodny a przede wszystkim w 100% bezkontaktowy odbiór. Korzyści wynikające z ich stosowania widoczne są szczególnie w obecnej sytuacji, ale właściwe, higieniczne nawyki, które dzięki nim nabywamy staną się nieocenione również po ustaniu reżimu sanitarnego.

 

Terminale paczkowe w służbie higieny

 

Jakie więc są najważniejsze benefity wypływające z przejścia na bezkontaktową dostawę za pośrednictwem automatów przesyłkowych?

  • ograniczenie bezpośredniego kontaktu – w czasie pandemii dystans społeczny to podstawa utrzymania w ryzach choroby. Jesteśmy istotami społecznymi, dlatego takie zachowania nie są dla nas naturalne. Stosowanie bezkontaktowej dostawy wymusza dystans społeczny w najbardziej skutecznej jego formie, uniemożliwiając fizyczny kontakt z innymi ludźmi;

 

  • płatności bezgotówkowe – automaty paczkowe dają możliwość zapłaty za wysyłkę lub odbiór przesyłki bezgotówkowo;

 

  • bezpieczeństwo pracowników i klientów – dzięki wymuszonemu ograniczeniu kontaktu międzyludzkiego łatwiej utrzymać dobrą kondycję zdrowotną pracowników firm kurierskich, nie narażając firm na braki w personelu;

 

  • obniżenie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania infekcji – przy tak zaraźliwej chorobie z jaką obecnie mamy do czynienia, efekty bezkontaktowej dostawy mogą mieć przełożenie nie tylko na skalę mikro, obejmującą osoby bezpośrednio biorące udział w procesie dostawy, ale również w skali makro. Powstrzymanie zakażenia jednej osoby, może w istocie doprowadzić do uchronienia przed chorobą dziesiątek a nawet setek osób.

 

Nie tylko bezpieczeństwo

 

Oprócz benefitów wynikających bezpośrednio z bezkontaktowej formy dostawy, istnieje również szereg zalet pośrednich, które są efektem zastosowania tego typu rozwiązań. Dzięki temu, że bezkontaktowość dostawy jest realizowana za pomocą terminali paczkowych, możemy wskazać wiele innych korzyści pobocznych takich jak:

  • redukcja odległości pokonywanych przez kurierów – instalacja maszyny paczkowej w sąsiedztwie większego osiedla mieszkaniowego zaoszczędza pracownikom firm kurierskich wiele czasu, a ich pracodawcom znacząco obniża koszty związane z procesem dostawy. W takim przypadku kurier nie musi odwiedzać każdego domu z osobna, a wszystkie przesyłki dostarcza w jedno, odpowiednio zlokalizowane miejsce;

 

  • elastyczność odbioru przesyłki – paczka zostawiona w automacie paczkowym może zostać odebrana przez adresata w dowolnym momencie. Daje to duże poczucie wolności i redukuje kłopoty związane z koniecznością obecności w domu podczas wizyty kuriera. Takie rozwiązanie jest wyjątkowo komfortowe.

 

  • możliwość dokładniejszego sprawdzenia stanu paczki – każda paczka podczas transportu może ulec uszkodzeniu. Przy tradycyjnej dostawie, obecność kuriera może być dla niektórych krępująca, oraz nakłada presję czasu. Uszkodzenie paczki może wtedy zostać pominięte, co rodzi problemy z późniejszym zwrotem. Podczas odbioru w skrytce możemy nieskrępowanie, dokładnie zobaczyć czy towar, który zamówiliśmy jest w nienaruszonym stanie. Jeśli tak nie jest, automat daje możliwość natychmiastowego zwrotu paczki.

 

Pora na click & collect

 

Zestawienie to pokazuje, że zmiana sposobu dostaw przesyłek na bezkontaktowy spowoduje zauważalne polepszenie bezpieczeństwa i komfortu życia na wielu różnych frontach. Zarówno dla klientów, dostawców ale również dla właścicieli sklepów – tyhc online, ale także tradycyjnych. Nic dziwnego, że rynek click&collect w ostatnich latach notuje ogromne wzrosty, sięgające nawet kilkunastu procent w skali roku. Jednym z czynników wspomagających ten trend jest obecna sytuacja epidemiczna, jednak badania wskazują, że nabyte obecnie przyzwyczajenia przetrwają, a cała branża będzie się systematycznie rozwijać. To najlepszy moment, aby rozpatrzyć inwestycję w automaty przesyłkowe, które przez następne lata posłużą na korzyść dla Ciebie i Twoich klientów. Pozwól, że Cię o tym przekonamy na bezpośrednim spotkaniu.

Zapraszamy do kontaktu

Comments are closed.